Mengandung Boleh Mencetuskan Melasma?

Mengandung Boleh Mencetuskan Melasma?

Melasma yang terjadi ketika seseorang wanita itu mengandung adalah akibat perubahan hormon yang berlaku dalam badan semasa kehamilan. Khususnya, peningkatan tahap estrogen dan progesteron boleh merangsang pengeluaran melanin, pigmen yang memberi warna kepada kulit. Ini boleh mengakibatkan pembentukan tompok gelap pada muka, terutamanya pada pipi, dahi, hidung dan bibir atas.
Melasma yang terjadi sewaktu kehamilan kadangkala dipanggil sebagai "chloasma" atau "topeng kehamilan." Ia lebih kerap berlaku pada wanita yang mempunyai sejarah keluarga atau yang pernah mengalami melasma sebelum ini. Keadaan ini biasanya terjadi semasa trimester kedua atau ketiga kehamilan dan boleh berterusan selepas bersalin.
Untuk mengelakkan melasma sewaktu kehamilan, adalah penting untuk melindungi kulit daripada sinaran UV matahari dengan mengenakan pakaian pelindung, seperti topi dan baju lengan panjang, serta menggunakan krim pelindung matahari dengan SPF yang tinggi. Jika melasma terjadi semasa kehamilan, ia mungkin pudar selepas bersalin, namun ia juga boleh terjadi secara berterusan dan mungkin memerlukan rawatan untuk mengatasinya. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk berunding dengan pakar dermatologi sebelum menggunakan sebarang produk penjagaan kulit atau menjalani sebarang rawatan semasa kehamilan.
No photo description available.